Lesplan: "Ontwerp je eigen schoenen!"

Doelgroep:
Groep 7-8 van de basisschool

Lesduur:
2 lesuren van 45 minuten


Leerdoelen:

  • Creativiteit stimuleren door het ontwerpen van een unieke schoen.
  • Samenwerken in duo's om een gezamenlijk eindproduct te creëren.
  • Leren over de functies van schoenen en hoe vorm en functie hand in hand gaan.
  • Ontwikkelen van schets- en ontwerpvaardigheden, zowel in 2D als 3D.
  • Inzicht krijgen in verschillende beroepen en het belang van passende kleding/uitrusting.
  • Kritisch nadenken over de behoeften van anderen (de persoon waarvoor ze ontwerpen).

Materialen:

  • Papier en potloden voor schetsen
  • Kleurpotloden/stiften voor uitwerking
  • Scharen, lijm, karton, en andere knutselmaterialen
  • (Eventueel) Oude schoenen om als basis te gebruiken voor het 3D-ontwerp
  • Knutselversieringen (stoffen, knopen, glitter, etc.)

Opdrachtbeschrijving:

In deze les gaan de kinderen in tweetallen aan de slag als schoenenontwerpers! Hun opdracht is om een "kunstzinnige" schoen te ontwerpen voor een specifieke persoon of figuur. Dit kan een clown, politieagent, de koning, een superheld of een ander creatief personage zijn. Het doel is om een schoen te ontwerpen die perfect past bij de functie, persoonlijkheid en behoeften van dit karakter.


Beroepen/Personages voor de ontwerpen:

  1. Clown – kleurrijke, opvallende schoenen, misschien met grappige elementen.
  2. Politieagent – stevige, functionele schoenen om snel in te kunnen rennen.
  3. De koning – chique, elegante schoenen die passen bij een formele uitstraling.
  4. Superheld – schoenen met speciale krachten, zoals vliegen of snel rennen.
  5. Astronaut – schoenen die geschikt zijn voor reizen in de ruimte.
  6. Atleet – sportschoenen met veel grip en comfort voor rennen of springen.
  7. Feestbeest – schoenen met lichtjes of geluidseffecten voor een feest.

Lesopbouw:

1. Introductie (10 min)

  • Leg uit dat schoenen niet alleen voor comfort en bescherming zijn, maar dat ze ook veel zeggen over de persoon die ze draagt. Vraag de kinderen: "Welke schoenen draag jij en waarom heb je die gekozen?"
  • Vertel dat ze vandaag schoenen gaan ontwerpen voor verschillende beroepen of personages, waarbij ze moeten nadenken over wat voor soort schoenen het beste passen bij die persoon.

2. Verdeling van de opdrachten (5 min)

  • Verdeel de klas in tweetallen.
  • Elk duo krijgt één beroepen- of personagekaartje toegewezen. Bespreek kort wat hun rol inhoudt en waarom hun schoenen speciaal moeten zijn voor die persoon.

3. Schetsfase (20 min)

  • Elk tweetal begint met een schets op papier. Ze bedenken hoe hun schoen eruitziet, welke materialen ze willen gebruiken en hoe ze ervoor zorgen dat de schoen bij de persoon past.
  • Vraag elk duo om minstens 3 elementen van de schoen te beschrijven die speciaal zijn voor hun personage (bijv. de clown heeft grote schoenen met felle kleuren en bellen eraan, de superheldenschoen heeft een vleugel of een jetpack).

4. Feedbackronde (10 min)

  • De kinderen laten hun schetsen aan een ander duo zien. Dit duo geeft feedback: Wat vinden ze goed? Wat zou ze nog beter kunnen maken?
  • Daarna kunnen ze hun eigen ontwerp verder aanpassen en verbeteren.

Les 2: 3D Ontwerpen

1. Inleiding (5 min)

  • Vandaag gaan ze hun ontwerp tot leven brengen! Vertel dat ze hun schoen in 3D gaan maken met de beschikbare materialen.

2. 3D-uitwerking (30 min)

  • De tweetallen beginnen met het knutselen van hun schoen. Ze kunnen karton, lijm, stoffen en andere materialen gebruiken om hun schets om te zetten in een 3D-model.
  • Als ze oude schoenen hebben, kunnen ze deze gebruiken als basis en versieren met extra elementen die passen bij hun ontwerp.

3. Presentaties (10 min)

  • Elk duo presenteert hun schoen aan de klas. Ze leggen uit voor wie ze de schoen hebben gemaakt, waarom deze schoen past bij het beroep of personage, en welke speciale eigenschappen de schoen heeft.

4. Reflectie en afsluiting (10 min)

  • Bespreek met de klas: Wat hebben ze geleerd over het ontwerpen van schoenen? Wat was het leukste en het moeilijkste deel van de opdracht? Waarom is het belangrijk om schoenen te hebben die passen bij de functie die je hebt?

Waarom is dit leuk?

Deze les biedt kinderen de kans om hun creativiteit de vrije loop te laten, terwijl ze ook leren samenwerken en probleemoplossend denken. Door een praktisch en visueel ontwerp te maken, zien ze direct het resultaat van hun inspanningen. Het koppelen van de schoenen aan specifieke beroepen of personages maakt het extra uitdagend en leuk, omdat ze moeten nadenken over de functionaliteit van de schoen. Bovendien worden de kinderen trots op hun creaties en leren ze iets over vorm, functie en expressie in mode en design.