StreetArt omzetten naar KlasArt.
Net zoals Frank de Ruwe een object opstraat transformeren naar iets anders.
Kan dit ook in de klas? Iets in de klas transformeren naar iets anders?
We beginnen met
Presentaties Klas art
Les: 4
6 groepjes van 2 of 3 personen
90 minuten
Stap 1. Begin met de uitleg over proces want daar gaan ze vandaag over presenteren.
- Hoe ben je op het idee gekomen?
- Wat was de eerste stap? (heb je eerst ideeen gemaakt?
- Hoe hebben jullie taken verdeeld
- Wat vonden jullie moeilijk?
- Met welke materialen hebben jullie gewerkt
- Meer vragen bedenken
- Waarom is het Klas art?
stap 2. De groepjes gaan de presentaties voorbereiden.
20 minuten samen voorbereiden.
Waar moeten ze opletten tijdens het voorbereiden?
- wie gaat wat vertellen tijdens de presentatie?
- Tekst oefenen zodat je het uit je hoofd van vertellen.
Een voor een een groepje laten presenteren.
De kinderen in de klas, nemen een kladblok voor zich en tijdens de presentaties moeten ze 2 vragen opschrijven. Om het makkelijker te maken mag dat ook een top of tip zijn.
De kinderen die presenteren mogen zelf iemand in de klas uitzoeken. Zodat alle kinderen nadenken over het project van andere kinderen tijdens de presentatie en beter bij het verhaal blijven.
Groep 8 a: 1 groepje volgende week nog presenteren
Groep 8 b: Tim en fabian opnieuw beginnen.
Doel: Vandaag gaan we onze creativiteit verkennen door alledaagse voorwerpen te transformeren in kunstwerken. We zullen verschillende technieken gebruiken, van sculpturen tot collages, om onze verbeeldingskracht te laten spreken.
Verbonden aan het Curriculum: Deze activiteit integreert kunst en creativiteit in ons curriculum. Het stelt ons in staat om onze observatievaardigheden te versterken en onze vermogens tot expressie te ontwikkelen door middel van verschillende artistieke media.
Materiaal:
- Klei
- Tijdschriften of papier
- Lijm
- Scharen
- Penselen
- Verf
- Eventueel andere materialen die beschikbaar zijn en geschikt zijn voor creatief gebruik
Stappen:
-
Verkenning van Creativiteit: Laten we beginnen met een korte discussie over wat creativiteit betekent. Hoe denk je dat alledaagse voorwerpen kunnen worden omgevormd tot kunst? Wat zijn enkele voorbeelden van kunstwerken die zijn gemaakt van alledaagse materialen?
-
Demonstratie: Ik zal een paar voorbeelden laten zien van kunstwerken die zijn gemaakt van alledaagse voorwerpen. We zullen bespreken welke materialen zijn gebruikt en welke technieken zijn toegepast om deze werken te maken.
-
Verkenning van Materialen: Laten we de beschikbare materialen bekijken en bespreken hoe we ze kunnen gebruiken om onze eigen kunstwerken te maken. We zullen praten over verschillende technieken zoals vouwen, knippen, vormen, en schilderen.
-
Creatief Proces: Nu is het tijd om aan de slag te gaan! Kies een alledaags voorwerp uit dat je wilt transformeren en begin met het maken van je kunstwerk. Experimenteer met verschillende materialen en technieken om je visie tot leven te brengen.
-
Reflectie: Na het voltooien van je kunstwerk, zullen we een moment nemen om te reflecteren op het proces. Wat vond je het leukst aan deze activiteit? Wat waren enkele uitdagingen die je tegenkwam? Hoe voel je je over het eindresultaat?
Afsluiting: Vandaag hebben we geleerd hoe we alledaagse voorwerpen kunnen transformeren in kunstwerken door middel van creativiteit en verbeeldingskracht. Ik ben enthousiast om te zien wat jullie hebben gecreëerd en om te ontdekken hoe we onze creatieve vaardigheden verder kunnen ontwikkelen in toekomstige lessen.