Welkom allemaal! Vandaag gaan we op een bijzondere reis door de wereld van communicatie. We weten allemaal dat praten belangrijk is, maar wist je dat er nog een hele wereld schuilgaat achter de woorden die we gebruiken? We gaan vandaag ontdekken hoeveel we kunnen zeggen zonder zelfs maar één woord uit te spreken.

Communicatie is niet alleen wat we zeggen, het is ook hoe we het zeggen. Denk aan hoe je je voelt als iemand lacht, hoe je begrijpt wat een vriend bedoelt zonder dat ze iets zeggen, gewoon door naar hun gezicht te kijken. Dat is de kracht van non-verbale communicatie - het zijn de manieren waarop we boodschappen overbrengen zonder woorden.

Stel je voor dat we een kunstwerk maken zonder te praten. Hoe zouden we dat doen? Dat is precies wat we vandaag gaan proberen. We gaan samenwerken aan een kunstwerk zonder een enkel gesproken woord. We gaan onze creativiteit en ons vermogen om samen te werken gebruiken op een manier die anders is dan we gewend zijn.

Door deze activiteit hopen we te begrijpen hoeveel we kunnen communiceren zonder woorden. En later, voor de oudere leerlingen, gaan we ontdekken hoe we deze non-verbale communicatie kunnen combineren met gesproken taal voor nog effectievere samenwerking.

Laten we ons openstellen voor nieuwe manieren van communiceren, nieuwe manieren om onze gedachten en ideeën te delen zonder iets te zeggen. Laten we beginnen aan dit avontuur van kunst, creativiteit en samenwerking zonder woorden!

 

Brainstorm sessie,
Wat heb je allemaal geleerd?
Hoe kijk je nu naar beeldende vorming?
Welke onderwerpen hebben we over gesproken?

Stap 1: Introductie (10 minuten)

Bespreking van non-verbale communicatie en samenwerking:

Het belang van non-verbale communicatie en samenwerking kan worden uitgelegd door te benadrukken dat communicatie meer is dan alleen woorden. Voor kinderen kan dit worden gepresenteerd door te praten over verschillende manieren waarop mensen communiceren, zoals gezichtsuitdrukkingen, gebaren, en lichaamstaal. Door te wijzen op situaties waarin woorden niet worden gebruikt, maar toch begrip wordt overgebracht, zoals bij dieren of in andere culturen, kunnen kinderen het belang hiervan begrijpen.

Leerdoelen:

  • Begrip van non-verbale communicatie als onderdeel van samenwerking.
  • Bewustwording van verschillende vormen van communicatie buiten gesproken taal.

Stap 2: Activiteit (30 minuten)

Samenwerken aan het kunstwerk zonder woorden:

Tijdens deze activiteit worden de leerlingen uitgedaagd om zonder gesproken woorden samen te werken aan een kunstwerk. Het benadrukken van gebaren en non-verbale communicatie moedigt hen aan om op andere manieren met elkaar te communiceren en hun ideeën uit te wisselen.

Leerdoelen:

  • Samenwerking: Het ontwikkelen van teamworkvaardigheden zonder verbale communicatie.
  • Creativiteit: Stimuleren van creativiteit door middel van non-verbale expressie.

Stap 3: Reflectie en Discussie (15 minuten)

Bespreking van het proces en ervaringen:

Na het tekenen wordt de activiteit onderbroken en krijgen de groepjes de kans om hun werk te observeren en te bespreken wat ze denken dat het voorstelt. Vragen over leiderschap, compromissen, en bijdragen aan de groep moedigen hen aan om na te denken over hun rol in de samenwerking.

Leerdoelen:

  • Reflectie: Het stimuleren van zelfevaluatie en het begrijpen van de rol binnen de groep.
  • Sociale vaardigheden: Ontwikkelen van inzicht in groepsdynamiek en samenwerkingsvaardigheden.

Stap 4: Vervolgactiviteit voor de bovenbouw (45 minuten)

Uitgebreidere tekening met woorden:

Voor oudere leerlingen wordt een uitgebreidere tekening voorgesteld, waarbij ze woorden mogen gebruiken om ideeën uit te wisselen. Dit biedt hen de kans om te zien hoe verbale communicatie kan worden geïntegreerd met non-verbale expressie voor een nog effectievere samenwerking.

Leerdoelen:

  • Effectieve communicatie: Begrijpen hoe verbale en non-verbale communicatie elkaar aanvullen.
  • Leiderschap en participatie: Het aanmoedigen van actieve deelname en het nemen van verantwoordelijkheid binnen een groepstaak.

Door deze stappen te volgen en de bijbehorende leerdoelen te integreren, worden niet alleen de creatieve en artistieke vaardigheden van de leerlingen aangesproken, maar ook hun sociale en communicatieve competenties versterkt.

 

Hoi! Ik organiseer veel kunstprojecten op scholen, ik zou ook graag andere kunstenaars inhuren.

Ben jij een creatieve geest met een passie voor het inspireren van de volgende generatie? Wij zijn op zoek naar getalenteerde kunstenaars en designers die een interactieve workshop willen geven aan kinderen. Heb jij een uniek idee dat je met enthousiaste jonge geesten wilt delen? Stuur ons jouw voorstel!

Over de Workshop:
Tijdens deze workshop krijgen kinderen de kans om hun creativiteit te verkennen en te ontwikkelen onder begeleiding van een professionele kunstenaar of designer.
Optie 1:
De workshop zal plaatsvinden over een periode van minimaal 3 dagen, tot maximaal 6 dagen. Jullie komen 3 tot 6 weken lang, 1 keer in de week langs op de school om het project uit te voeren. Met 3 klassen van 1,5 uur elke workshop dag.
Optie 2:
Workshop van 1 dag met 1 klas

Wat leren de kinderen:
-Kennismaking met verschillende artistieke technieken en materialen.
-Het ontwikkelen van hun eigen artistieke stijl en expressie.
-Samenwerking en creatief probleemoplossend vermogen.
-De kinderen voltooien een eigen kunstwerk of project.

Workshop Inhoud:
De inhoud van de workshop kan variëren afhankelijk van jouw expertise en interesses. Denk aan schilderen, tekenen, beeldhouwen, digitale kunst, textielkunst, en nog veel meer. We moedigen creatieve en interactieve benaderingen aan die de verbeelding van de kinderen prikkelen.
Budgetvoorstel en Duur:

Gelieve een budgetvoorstel in te dienen voor de workshop, inclusief materialen en jouw honorarium. We staan open voor flexibele opties die passen bij jouw voorstel en de behoeften van de klas.

Hoe deelnemen:
Stuur ons jouw workshopvoorstel via designindeklas@gmail.com en laat ons weten waarom jouw workshop perfect is voor onze jonge deelnemers. Daarnaast graag een korte introductie over jullie workshop, vergezeld van een paar creatieve foto's. Deze foto's kunnen jullie werk, julliezelf als kunstenaar, of jullie inspirerende creatieve werkplaats tonen, gerelateerd aan de inhoud van de workshop. We kijken uit naar jouw creatieve ideeën!

Let op: Workshopvoorstellen moeten geschikt zijn voor kinderen en passen binnen onze educatieve doelstellingen.

Presentaties groep 8