Design team - Marcel Wanders 

Inspiratie voor lessen: kinderen zijn samen een design team.

Design team

De werkwijze van Marcel Wanders zal centraal staan tijdens de tweede fase van de lessenreeks. De docent zal fungeren als de opdrachtgever en de kinderen zijn de ontwerpers. Binnen het designbureau van Marcel Wanders werkt het personeel in teams, de kinderen zullen ook werken in groepen. Samen vormen zij een designteam. Gezamenlijk brainstormen en overleggen is essentieel tijdens de opdracht. De kinderen zullen samen de opdracht ontvangen en de puzzel moeten opmaken. Er wordt een materiaal voorgeschreven wat verplicht dient terug te komen in de creatie. De kinderen zijn de ontwerpers dus er is voldoende ruimte voor artistieke vrijheid in de opdracht. De gekozen materiaalkeuze is papier. De kinderen zullen geïnstrueerd worden om het concept, bedacht in voorgaand hoofdstuk, verder uit te denken in vormen en materialen. Sommige kinderen zullen in eerste instantie geconfronteerd worden, aangezien papier niet op ieders concept zal aansluiten. De kinderen dienen te gaan puzzelen. Het is belangrijk dat de kinderen op eigen voet het materiaal ontdekken en de docent hierin niet iets voordoet. Kinderen zullen dit namelijk gaan kopiëren. Wanneer kinderen een handeling of gedrag nadoen, zal de fantasie niet optimaal geprikkeld worden.
‘’Verbeeldingskracht is altijd heel belangrijk gebleven in mijn presentaties. Dat je inspiratie, een gedachte kunt overbrengen met ontwerp, zonder dat het zelfs maar een product is.’’ – Marcel Wanders (Schriemer, 2020)

Ontwerp proces van Marcel Wanders. 

Schetsen hoort bij een ontwerp proces, dit zie je vaak terug in mijn lessen. Niet alleen het eindresultaat is belangrijk maar vooral het proces er naar toe. Iedereen maakt andere schetsen, hier is geen fout of goed. Je bent hier nog in de uitprobeer fase.